Dementievriendelijke ondernemers - Kleine investeringen, grote opbrengsten
Mensen met dementie willen zo lang mogelijk genieten van alledaagse dingen zoals van een kop koffie op een terras. Maar ook kunnen winkelen en gewoon boodschappen blijven doen vergroten de zelfstandigheid. Als ondernemer kun je een belangrijke rol spelen om dat mogelijk te maken. Klantvriendelijkheid zit vanzelfsprekend bij elke ondernemer in het bloed, maar sommige klanten vragen net wat meer aandacht.
Wat kun je als ondernemer concreet doen? Denk aan een voorlichting in de pauze voor de medewerkers over omgaan met mensen met dementie, een andere inrichting van de winkel, of een langzame kassa. Dit zijn voorbeelden die het dagelijks leven makkelijker maken voor mensen met geheugenproblemen, zo kunnen zij toch hun uitjes blijven maken.
Uiteindelijk levert je dat ook zakelijk gezien het nodige op. Want aan elke persoon met dementie is ook een netwerk van familieleden, vrienden en buurtgenoten verbonden. Er is geen betere reclame dan een tevreden klant die zich welkom voelt!
Daarnaast kun je door je aan te sluiten bij het lokale netwerk Dementievriendelijk nog meer betekenen.
Mogelijkheden voor ondernemers
“ Ik laat voortaan de lege kopjes op de tafel staan zodat mijn vergeetachtige klant weet hoeveel kopjes koffie hij moet betalen. Dat scheelt een hoop gedoe over de rekening. ”
Jan Kerstens, horecaondernemer