Cliënten houden de regie over hun zorg
Door Michiel Stol
Artikel uit magazine LEEF! Met dementie, editie 2018
Met hart en ziel helpen zorgmedewerkers mensen met dementie en proberen het hen zo goed mogelijk te maken. Maar soms kan dat ertoe leiden dat de zorgmedewerkers de regie overnemen. Bij zorgaanbieder Avoord proberen ze dit zoveel mogelijk te voorkomen, door de ontwikkeling van het SOCAV-zorgconcept.
Avoord biedt ouderenzorg in de regio Etten-Leur en Zundert en is gespecialiseerd in dementiezorg en High Care Hospicezorg. “De zorg is enorm in ontwikkeling. In de medische zorg is het heel normaal naar bestaande behandelmethoden te kijken en die te verbeteren. In de ouderenzorg is dat nog minder ingebakken”, vertelt programmamanager Sharissa Corporaal. “In die sector en in de dementiezorg kunnen we nog veel verbeteren.”
De wens van de cliënt
Een van die zaken is het achterhalen wat de wensen van de cliënt zijn. “Het komt regelmatig voor dat zorgmedewerkers handelingen overnemen, zoals het inschenken van de koffie of drinken pakken”, gaat Corporaal verder. “Maar weet je wel zeker dat dat is wat de cliënt wil? Neem je de regie niet te veel uit handen?” Om die regie weer terug te leggen bij de cliënt, ontwikkelde Avoord, in samenwerking met Maud Graff (Hoogleraar Ergotherapie aan het Radboudumc) en Mirjam van Reisen (Hoogleraar International Relations, Innovation and Care aan Tilburg University) het SOCAV-concept.
“SOCAV staat voor Spiegelen, Optimaliseren, Compenseren, Aanleren van Vaardigheden. Zo helpen we medewerkers om beter te achterhalen wat de cliënt precies wil of nodig heeft. Dat gebeurt onder andere door meer in gesprek te gaan met cliënten en hun naasten”, zegt Corporaal. SOCAV is een uitgebreid coachingtraject, waar aan de ene kant de vaardigheden van cliënten worden verbeterd en aan de andere kant medewerkers reflecteren op hun eigen handelen. Gedurende het traject zijn gegevens verzameld over de effectiviteit van SOCAV en de effecten op medewerkers en organisatie zelf. “Cliënten hebben nu meer de regie in eigen handen en medewerkers ervaren minder werkdruk, doordat cliënten weer zelf handelingen oppakken.”
Geaccrediteerd door Topcare
Mede door dit project is Avoord onlangs geaccrediteerd door Stichting Topcare. Die stichting wil de zorg binnen de verpleeghuissector verbeteren door een onderzoekscultuur in de langdurige zorg te creëren en kennis binnen de sector te delen. “Dat doen wij onder andere via het Kennisnetwerk Dementie, waar we ook de resultaten van SOCAV in delen”, zegt Corporaal. Onlangs heeft de accreditatiecommissie van Stichting Topcare een adviesrapport opgesteld. “Het uiteindelijke besluit van de stichting was positief. Avoord is nu de eerste zorgaanbieder op het gebied van dementie in Nederland die dit predicaat ontvangen heeft.”